lördag 31 mars 2018

3 dagar kvar - Dygn 60


.

Jaha, inget är som väntans tider.
Här väntar vi.  
Saga (Angeleye's Magic Fairy Tale) växer och växer i omfång.
Och stånkar och stönar.
Och ligger raklång på sidan med frambenen sträckta framåt och bakbenen sträckta bakåt. Som för att göra extra mycket plats åt valparna i magen.
Promenader är inte så där jätteskoj alls. Hon lunkar på och kan ta ett och annat travsteg. Stor och otymplig. 9-åriga Vittra (Angeleye's Passion 'N Pride) försöker få fart på Saga för lite lek och ränn, men nä.
Vittra ränner som en tok och Saga står rätt besvärad i mitten och tittar på. De kan dock ta en pinne och ha dragkamp om - det är höjden av aktivitet för högdräktiga Saga! :-)

Valplådan är på plats, bäddad och klar. Saga har provlegat i den flertalet gånger, och den har fått godkänt. Men först var hon inte alls imponerad.

 
Mjo. Okej då. Det var ganska skönt ändå. Faktiskt.



Valparna stökar och bökar därinne i magen och Saga tycker det är skönt när man smeker magen på henne. Hon knorrar och stånkar när det är som värst därinne och lägger man handen på så känner man de små liven väldigt tydligt. Full aktivitet! Mysigt! Fullt med små tassar som sparkas och boxas. Undrar hur många de är därinne?
Saga vilar mycket och sover ännu mer. Hon toksover så där så ögonen bara är små streck - knappt ens det. Det märks att mycket energi går åt till att ha valpar på jäsning därinne.

Saga vilar i fåtöljen idag, så trött, så trött.....


Jag har iordningställt allt som behövs inför valpningen, hellre att jag är ute i god tid innan än att det sätter igång och så har jag inte några saker alls framme.
Handdukar, anteckningsblock, våg, kamera, sax, sug-grunka (vad heter de egentligen?) och bok att stilla funderingar med.

 Matte är redo att inta rollen som valpmorska.


Nu till kvällsmaten så Sade saga att "nope, det vill jag inte alls ha". Och gick. Hon som aldrig någonsin lämnar ens en molekyl som hade eventuellt kunna innehålllit något ätbart.
Påtagligt orolig tjej, så vi gick ut på en liten rastningsrunda. Hon gjorde ifrån sig (igen) och sen kunde hon låååååångsamt äta upp maten. Mat och utgifter slåss väl om det lilla utrymme som är kvar därinne nu när valparna tar plats. Men - hon ratade även sin efterrätt! Ännu ovanligare!!

Njae...... Jag vet inte det jag, sa Saga. Och gick.


Jag har tempat henne morgon och kväll i ett par dagar nu och hon ligger stadigt runt 38,0. Någon gång på 37,9 och någon gång på 38,1. Nu på kvällen var det 37,9. Så jag tror inte det är på gång ännu. Ett par dagar till håller hon nog oss på halster.

Fortsättning följer!

//Marie

Inga kommentarer: